Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  KLECZYŃSKI

Idea wydobycia z zapomnienia dorobku polskich kompozytor贸w, przyświecająca Janowi A. Jarnickiemu, szefowi wydawnictwa Acte Pr茅alable, jest szczytna i zdecydowanie warta kontynuacji. Jednak płyty tej wytw贸rni aż proszą się o większą wrażliwość - i artystyczną (jeśli chodzi o wykonania), i merytoryczną (teksty w książeczkach), i graficzną. To nagranie kontynuuje z jednej strony godną naśladowania tradycję popularyzatorską, z drugiej - mniej chlubną tradycję przeciętnych wykonań podanych w przeciętny spos贸b.
Dwie płyty z Triami op. 4 Jana Baptysty Kleczyńskiego (1765-1828), zapomnianego kompozytora śląskiego, poszerzają wiedzę o muzyce pisanej nie tylko przez klasyk贸w wiedeńskich. Czy jednak wypada nazywać Kleczyńskiego tw贸rcą polskim? Według aktualnych danych miał on znikome kontakty z Polską. Urodził się i zmarł poza Rzeczpospolitą, a większość życia spędził w Bratysławie, Wiedniu i na dworach austriackich. Jego przynależność do Polski wyznacza tylko swojsko brzmiące nazwisko, choć i tak kompozytor posługiwał się niemiecką wersją Kletzinsky. Czy to, że urodził się na ziemi cieszyńskiej, tuż przy dzisiejszej granicy RP, świadczy o jego polskich korzeniach? Czy on sam uważał, że wnosi wkład do muzyki polskiej?
Były to czasy orkiestr dworskich, a kompozytor grał na skrzypcach. Rozbudowane partie tego instrumentu na tle mniej ruchliwej alt贸wki i wiolonczeli nasuwają przypuszczenie, że pisał je z myślą o sobie jako wykonawcy. W 6 Triach op. 4 słychać dobrze przyswojone zdobycze szk贸ł przedklasycznych. Dbałość o porządek formalny, przejrzystość harmoniczna i melodyczna inwencja, rozdzielane wyraźnymi cezurami sekcje podkreślają strukturę dopiero co wykształconej formy allegra sonatowego. Klasyczny układ trzyczęściowy, zamknięty w szeregu allegro - część wolna (ABA lub temat z wariacjami) - menuet lub rondo, nie daje muzykom wiele miejsca do wirtuozowskiego popisu. Ale daje szansę zaprezentowania pięknego w swej grzeczności galant.
Zadaniu sprostała właściwie tylko skrzypaczka kieleckiego zespołu Alegrija, Maria Miłkowska, grająca ze zrozumieniem, bez popadania w przesadę, po prostu ładnie. Pozostali muzycy raz ślizgają się po dźwiękach bez pewności, innym razem szarpią smyczkami początki fraz, raniąc uszy nieznośnym skrzypieniem. W najładniejszym, pełnym muzycznie i treściowo Triu B-dur (nr 5) wykonawcom udało się wyr贸wnać proporcje techniki i interpretacji - to najlepszy fragment całego nagrania.
Muzyka w zasadzie broni się sama - nie trzeba jej szczeg贸łowo omawiać, lepiej przybliżyć bardziej sylwetkę nieznanego tw贸rcy. Pr贸by odczytywania z dzieła programu patriotycznego były domeną krytyki sprzed lat, podobne wnioskowanie w dzisiejszych czasach w odniesieniu do utwor贸w powstałych przed zaborami, w dodatku w większości w Wiedniu, wydaje się niepotrzebną pr贸bą "unaukowienia" zjawiska. Książeczkę radzę odłożyć bez czytania, a płytę dedykuję koneserom.


KLECZYŃSKI
6 Tri贸w smyczkowych op. 4
Trio Alegrija
Acte Pr茅alable AP 0264, AP 0265 (2013)
AGNIESZKA TOPOLSKA

ROK LVII • NR 15 • 21 LIPCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 15 • 21 LIPCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa