Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Zorn at 60

John Zorn obchodzi w tym roku sześćdziesiąte urodziny. Odbywają się one pod znakiem specjalnych koncert贸w w Europie, do udziału w kt贸rych artysta zaprosił swych najwierniejszych wsp贸łpracownik贸w - gwiazdy wsp贸łczesnej sceny improwizowanej.
Szczęśliwie na urodzinowym szlaku Zorna pojawił się festiwal "Warsaw Summer Jazz Days", organizowany przez Mariusza Adamiaka. Dzięki temu 15 lipca w Sali Kongresowej odbył się prawdziwy maraton (blisko pięć godzin), na kt贸rym Zorn przedstawił szeroki wachlarz swoich dokonań.
Wiecz贸r otworzył przebojowy Song Project. W rolach gł贸wnych wystąpiła tr贸jka wokalist贸w: Sofia Rei, Jesse Harris i Mike Patton, "podparta" zespołem marzeń, jak wielu nazywa "all-star band of downtown masters", a kt贸ry tworzą: Marc Ribot - gitara, John Medeski - fortepian, Kenny Wollesen - wibrafon, Trevor Dunn - kontrabas, Joey Baron - perkusja, Cyro Baptista - instrumenty perkusyjne. Tak oto dyrygujący całością Zorn przedstawił nam swoje największe atuty, czyli fantastycznych solist贸w, kt贸rzy w dalszej części wieczoru pojawiali się w rozmaitych konfiguracjach.
Część druga składała się z trzech kameralnych występ贸w: każdy trwał niewiele ponad dwadzieścia minut i zawierał jedną kompozycję Zorna z nurtu tw贸rczości tzw. "poważnej". Jako pierwsza zabrzmiała Illuminations for Jazz Trio, improwizowana forma inspirowana tw贸rczością i życiem Artura Rimbauda. Na bębnach z niewiarygodną finezją zagrał wszechstronny Kenny Wollesen, na kontrabasie Trevor Dunn, a na fortepianie zjawiskowy młodziuteńki Stephen Gosling. Była to najciekawsza odsłona części drugiej.
Po jazzmanach na estradzie pojawił się żeński kwintet wokalny The Holy Visions (Jane Sheldon, Lisa Bielawa, Mellissa Hughes, Abby Fischer, Kirsten Sollek) i wykonał rozpisaną na pięć głos贸w kompozycję zadedykowaną Hildegardzie von Bingen.
Idąc za ciosem swych "wysokich" poszukiwań, Zorn zaanonsował następnie kwartet smyczkowy: Pauline Kim i Jesse Mills - skrzypce, David Fulmer - alt贸wka, Jay Campbell - wiolonczela. Ten fragment nosił tytuł The Alchemist i przyni贸sł słuchaczom dynamiczny, zainfekowany niemieckim ekspresjonizmem, jednoczęściowy utw贸r, w kt贸rym grafomania Zorna zderzyła się z bardzo solidnym warsztatem grających.
Trzecia część maratonu rozpoczęła się od trzęsienia ziemi, a to za sprawą niepowtarzalnego Mike'a Pattona, frontmana projektu Templars: In Sacred Blood, sz贸stej już części serii Moonchild Zorna, dedykowanej templariuszom. Zesp贸ł w składzie Joey Baron - perkusja, Trevor Dunn - gitara basowa, John Medeski - organy i Mike Patton - głos, na trzy kwadranse zamienił Kongresową w prawdziwie hard-core'owy klub, z tym że maestria, z jaką muzycy zapuszczają się w około noise'owe obszary, dla wielu uprawiających radykalne formy muzykowania pozostanie poza zasięgiem...
I wreszcie wielki finał: The Dreamers, kt贸rzy niepostrzeżenie (po dołączeniu Ikue Mori i Jamiego Safta) przerodzili się w Electric Masadę, będącą podsumowaniem najlepszych dokonań Zorna (Masada, Bar Kokhba, Masada String Trio). Nadanie klasycznym tematom rockowej energii, cyrkowego wigoru, przy porozumieniu i komunikacji między muzykami w najwyższym stopniu jazzowymi - taki pomysł na granie sprawdza się w tym wydaniu od lat. Na czele elektrycznego oktetu wreszcie krewki lider ze swym ukochanym saksofonem altowym. A wok贸ł niego przyjaciele, w lot chwytający najbardziej ekwilibrystyczne koncepcje swojego sześćdziesięcioletniego guru: Ikue Mori, Marc Ribot, John Medeski, Jamie Saft, Trevor Dunn, Kenny Wollesen, Joey Baron i Cyro Baptista. To do nich należała Kongresowa o p贸łnocy, to oni pogodzili wszystkich. Nawet tych, kt贸rzy dwie godziny przedtem mogli nieco zwątpić w talent Johna Zorna.
PRZEMEK PSIKUTA

ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa