Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Schubert historycznie

W programie XX Jubileuszowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej było w tym roku wiele interesujących koncert贸w. Odbywające się między 6 i 14 lipca w Pałacu w Wilanowie "interdyscyplinarne przedsięwzięcie kulturalno-edukacyjne" - jak nazwali je sami organizatorzy: pomysłodawczyni i dyrektorka Festiwalu Agata Sapiecha oraz Fundacja Concert Spirituel - opatrzono mottem "Arcangelo Corelli i jego spadkobiercy". W tym roku, obfitującym w rozmaite jubileusze, przypada r贸wnież 360. rocznica urodzin Corellego i 300. rocznica jego śmierci. Opr贸cz muzyki Corellego i innych włoskich kompozytor贸w na Festiwalu zabrzmiały utwory m.in. H盲ndla, Bacha i Telemanna, odbył się też koncert z muzyką hiszpańskiego renesansu (w wykonaniu zespołu Hortus Musicus pod kierunkiem Tomasza Nowakowskiego) oraz wiecz贸r choreograficzno-taneczny (w wykonaniu Romany Agnel i Dariusza Brojka - solist贸w Baletu Dworskiego "Cracovia Danza"). Gł贸wne siły wykonawcze stanowiły Orkiestra XX MLAMD oraz Ch贸r i Orkiestra Il Tempo, wśr贸d solist贸w znaleźli się m.in. Agata Sapiecha, Simon Standage, Anna Radziejewska, Daniel Br眉ggen, Mark Caudle i Nicholas Parle.
Koncert 8 lipca wyr贸żniał się na tle pozostałych, jego program obejmował bowiem cykl pieśni Die Winterreise Franza Schuberta w wykonaniu znakomitych muzyk贸w: tenora Jana Van Elsackera oraz grającej na fortepianie historycznym Katarzyny Drogosz. Interpretacja utrzymana była w duchu historycznego prawdopodobieństwa, artyści postawili sobie za cel zbliżyć się do brzmienia z roku 1827, kiedy powstały pieśni Schuberta.
Belgijski tenor, doświadczony wykonawca muzyki dawnej, wsp贸łpracujący z takimi zespołami, jak Le Po膷me Harmonique, L'Arpeggiata i La Fenice, dysponuje głosem, kt贸ry wprost idealnie pasuje do pieśni Schuberta: lekkim i dźwięcznym, o aksamitnej, jasnej barwie. W jego śpiewie ujmowało zwłaszcza naturalne, płynne frazowanie, a także umiejętność r贸żnicowania odcieni głosu (np. przy zmianie trybu), kt贸ry zarazem we wszystkich rejestrach pozostał wyr贸wnany. Prostym, choć jakże wyrafinowanym melodiom Schuberta zdecydowanie sprzyjał też brak wibrata, kt贸re Elsacker zastąpił ekspresją płynącą z czystego dźwięku.
Towarzysząca tenorowi młoda polska pianistka Katarzyna Drogosz - r贸wnież specjalistka od muzyki dawnej i dawnych instrument贸w - postarała się o taki, kt贸ry jej zdaniem najlepiej pasuje do tej muzyki: kopię fortepianu z 1815 roku, wypożyczoną z warsztatu Roberta Browna. Ciche i brzęczące brzmienie tego instrumentu zestroiło się idealnie z głosem tenora. Katarzyna Drogosz wielokrotnie przykuwała uwagę ładnie wykończonymi motywami, dobrą techniką i muzyczną wrażliwością. Duet okazał się świetnie dopasowany, a sam koncert - nadzwyczaj udany.
MONIKA PASIECZNIK

ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa