Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BRAHMS

Kwartet Jerozolimski jest dziś najczęściej nagradzanym zespołem kameralnym na świecie. Założyli go muzycy, kt贸rzy urodzili się na Ukrainie, Białorusi i w Izraelu - Aleksander Pawłowski (prymariusz), Siergiej Bresler (drugie skrzypce), Amichai Grosz (alt贸wka) oraz Kiriłł Złotnikow (wiolonczela). Trzy lata temu nastąpiła zmiana w obsadzie kwartetu - Grosza, kt贸ry został pierwszym altowiolistą Filharmonik贸w Berlińskich, zastąpił jego poprzednik na tamtym stanowisku, Ori Kam.
Najnowszy krążek kameralist贸w zawiera Kwartet smyczkowy a-moll op. 51 nr 2 oraz Kwintet klarnetowy h-moll op. 115 Johannesa Brahmsa. W kwintecie dołącza do nich siostra altowiolisty, Sharon Kam. Sesje nagraniowe odbyły się w berlińskim Teldex Studio w czerwcu 2012 r.
Płytę otwiera Kwartet a-moll. Jego trudność polega na zr贸wnoważeniu proporcji między dramaturgią a lekkością - większość interpretacji udramatyzowanych jest po prostu zbyt ciężka. Uważam, że dotyczy to m.in. wykonania Kwartetu im. Albana Berga (EMI), kt贸re stawia się za wz贸r.
Kwartetowi Jerozolimskiemu udało się zachować złoty środek, choć i to wykonanie ma swoje wady. Najpierw jednak o zaletach. Grę zespołu cechuje sp贸jność w pionach oraz w kształtowaniu dźwięku, kt贸ry urzeka tonem subtelnym i szlachetnym. Poza tym bogata ekspresja, czyli pełna niuans贸w dynamika, paleta odcieni kolorystycznych oraz śpiewność. Wreszcie - przejrzystość plan贸w i wyważone proporcje między instrumentami. Wśr贸d kreowanych nastroj贸w dominuje nuta melancholii.
Tymczasem nie mogę oprzeć się wrażeniu, że całość jest zanadto wystudiowana, jakby przepracowana, a muzykom brakuje spontaniczności i energii. Mają ten utw贸r w repertuarze od dawna i może zbyt długo czekali na nagranie? W brzmieniu pierwszych skrzypiec nie słyszę wyrazistości przekazu, odpowiednio głębokiego, rzeźbionego dźwięku, co sprawia, że wykonanie traci na ekspresywności.
Podobnie jest w Kwintecie h-moll, choć tu de facto powściągliwość ekspresji nie przeszkadza, to bowiem utw贸r o wiele bardziej refleksyjny, intymny w charakterze. Słuchając go, podziwiam "efekty" barwowe (doskonała gra światłem i cieniem), plastyczność gry, wewnętrzny dialog, wreszcie - pewną teatralność. Sharon Kam jest nieomylna intonacyjnie, a jej instrument ma piękne, słodkie brzmienie, z głębokim rejestrem dolnym. Artystka nie pr贸buje dominować; jej frazowaniu towarzyszy dbałość o proporcje, ale także wrażliwość na dźwięk. Miejsca, gdzie klarnet wysuwa się na plan pierwszy, wykonane są naturalnie i delikatnie, dzięki czemu kulminacje zyskują na natężeniu.


BRAHMS
Kwartet smyczkowy a-moll op. 51 nr 2, Kwintet klarnetowy h-moll op. 115
Jerusalem Quartet, Sharon Kam klarnet
Harmonia Mundi 902152 (2013)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa