Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Niemiecki konkurs w Hamburgu, czyli polska muzyka fortepianowa w międzynarodowym wydaniu

Choć w nazwie niemiecki, to jednak bardzo międzynarodowy okazał się Pierwszy Niemiecki Konkurs Pianistyczny Muzyki Polskiej w Hamburgu. W ciągu trwających trzy dni przesłuchań nachodziły mnie te same pytania, jakie rodzą się na wielkich muzycznych turniejach, jak Konkurs Chopinowski czy Konkurs Wieniawskiego. Czy teraz, gdy niemal każdy student w Europie może wyjechać na studia do innego kraju, warto jeszcze dyskutować o szkołach wykonawczych? Czy kanon pianistycznej poprawności i stylowości wyłania osobowości artystyczne, kt贸re znajdą własne miejsce dziś na estradach? I czy muzyka polska (poza Chopinem) może konkurować z kanonem literatury europejskiej?
Sam fakt, iż słuchanie pianist贸w w hamburskiej Hochschule wzbudziło tyle ważnych pytań, sprawia, że konkurs uważam za udany. Werdykt jury, kt贸remu przewodniczył prof. Adam Wibrowski z Konserwatorium Hectora Berlioza w Paryżu, nie wzbudził kontrowersji. Pięć r贸wnorzędnych nagr贸d otrzymali Koreańczyk Jong Do An, Rosjanka Elizavieta Ivanowa, Polak Oskaro Jezior, Rosjanka Violetta Khachikyan i Ukrainiec Artem Yasynsky.
I Niemiecki Konkurs Pianistyczny Muzyki Polskiej (1. Deutscher Klavierwettbewerb Polnischer Musik) odbył się w Hamburgu między 2 a 5 lipca tego roku i był wsp贸lną inicjatywą Hochschule f眉r Musik und Theater oraz Konsulatu Generalnego RP w Hamburgu, a także Towarzystwa im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie. Wystartowało w nim osiemnaścioro pianist贸w z pięciu p贸łnocnoniemieckich uczelni muzycznych - Hamburga, Hanoweru, Rostoku, Bremy i Lubeki. Co ciekawe, w tym gronie znalazł się tylko jeden reprezentant Niemiec. Najliczniejszą grupę stanowili muzycy z Korei Południowej (5 os贸b), Rosji (4 osoby), Ukrainy (3 osoby) i po jednym z Hiszpanii, Japonii, Chin, Niemiec, Bułgarii i Polski. Niemieckie było zatem w konkursie przede wszystkim miejsce, w kt贸rym się odbywał i uczelnie, na kt贸rych w tej chwili kształcą się jego uczestnicy. Dominują pianiści z Dalekiego Wschodu, wciąż bardzo silną grupę stanowią reprezentanci Rosji i dawnych kraj贸w Związku Radzieckiego, niekiedy dopuszczając do głosu muzyk贸w z innych kraj贸w - znamy to przecież dobrze, choćby z Konkursu Chopinowskiego. Ale w kontekście hamburskiego konkursu ta struktura etniczna m贸wi nam coś jeszcze - pokazuje, że niemieckie uczelnie stają się kuźnią międzynarodowych talent贸w. Niewielu na nich rodowitych Niemc贸w - tak wśr贸d student贸w, jak i pedagog贸w.
Jeśli już dogłębnie analizujemy nazwę, to warto przyczepić się także do informacji, że konkurs odbywa się po raz 1. Owszem, w takim wymiarze, tak, ale już dwa lata temu polski pianista Hubert Rutkowski (prowadzący klasę fortepianu w Hamburskiej Hochschule f眉r Musik und Theater, a kiedyś student tej uczelni) zorganizował podobny konkurs, z tym, że tylko dla hamburskich student贸w. Gdy uważnie czytamy nazwę imprezy, warto się skupić jeszcze na jej ostatnim ogniwie - muzyce polskiej. W programie, jaki każdy z uczestnik贸w konkursu musiał przygotować, dzieła kompozytor贸w z naszego kraju powinny stanowić blisko połowę.
Nawet jeśli nazwa konkursu wymaga pewnych wyjaśnień, to konkurs należy zaliczyć do udanych. Międzynarodowe jury wyłoniło pięcioro laureat贸w, kt贸rzy w październiku odwiedzą Polskę. Będzie to dla nas okazja, by ich posłuchać, dla nich zaś, by poznać kraj Chopina i Szymanowskiego.
Powodem, dla kt贸rego konkurs odbył się właśnie w Hamburgu, jest postać Huberta Rutkowskiego - absolwenta Akademii Muzycznej w Warszawie, kt贸ry do Niemiec wyjechał na studia podyplomowe. Już po wyjeździe nad Elbę, zainteresował się zapomnianą muzyką polską. Nagrywał kompozycje Juliana Fontany i Teodora Leszetyckiego, potem także utwory uczni贸w Chopina, z Polską Orkiestrą Radiową i Łukaszem Borowiczem. W Hamburgu studiował u rosyjskiego pianisty Jewgienija Koroliowa, dziś prowadzi własną klasę fortepianu.
Obserwując repertuar wybrany przez pianist贸w z r贸żnych stron świata studiujących w Niemczech, doszedł do wniosku, że warto byłoby zainteresować ich muzyką polską. Dla nas, wykształconych w polskim szkolnictwie muzycznym, granie Chopina jest czymś oczywistym. Dla student贸w w Hamburgu już niekoniecznie. Pr贸ba zachęcenia ich do wykonywania także mniej znanych kompozycji polskich udała się połowicznie. Większość uczestnik贸w w obowiązkowych 20 minutach polskiego programu wykonywała utwory Chopina - najczęściej Preludia i Etiudy, Ballady (f-moll i F-dur) oraz Scherzo h-moll, niestety nieco rzadziej Mazurki, Polonezy i Sonaty. Stosunkowo dużym zainteresowaniem cieszyły się też młodzieńcze Preludia op. 1 Karola Szymanowskiego, a niestety jego Mazurki czy fragmenty z cyklu Maski były rzadkością. Raz tylko zabrzmiała II Sonata Szymanowskiego - utw贸r niezwykle gęsty i trudny, kt贸ry - jak się okazało - przyni贸sł jej wykonawcy - Oskarowi Jeziorowi nagrodę za najlepszą interpretację muzyki polskiej.
Kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego (bardzo rzadko wykonywane 2 Etiudy) stanowiły niewielki procent polskiego repertuaru w występach uczestnik贸w. Muzyka polska była w nich zestawiana z dziełami z pianistycznego kanonu - sonatami Haydna, Mozarta i Beethovena, romantycznymi miniaturami Schumanna, kompozycjami Prokofiewa, Strawińskiego, Ravela, a nawet preludiami i fugami z Das wohltemperierte Klavier Jana Sebastiana Bacha.
Szkoda, że regulamin konkursu nie skłaniał uczestnik贸w do większego zaangażowania w muzykę polską. Część z nich ograniczyła swoje zainteresowanie polskim repertuarem do Chopina, kt贸rego kompozycje i tak muszą grać w czasie studi贸w pianistycznych. Dobrym pomysłem, by zainteresować pianist贸w repertuarem także nad Wisłą praktycznie nie znanym, była jedna z nagr贸d dodatkowych: nagranie płyty z muzyką J贸zefa Hofmanna dla wytw贸rni Naxos - pod szyldem Grand Piano Music Label. Kusząca propozycja okazała się najlepszą przynętą. Wirtuozowskie, mające cieszyć słuchaczy kompozycje, w finałowych przesłuchaniach wykonało zaledwie troje pianist贸w, ale niewątpliwie należących do ścisłej czoł贸wki - Koreańczyk Jong Do An, Polak Oskar Jezior i Ukrainiec Artem Yasynskyy, kt贸remu ta nagroda przypadła w udziale.
Laureaci okazali się sprawnymi pianistami, kt贸rzy często nie rozumieją jednak specyfiki polskich rytm贸w w Mazurkach Chopina czy Szymanowskiego. Z grona pięciorga laureat贸w w pamięci pozostanie mi przede wszystkim Artem Yasynsky - 24-letniego pianista z Ukrainy, kt贸ry zanim przyjechał do Hamburga, studiował w Doniecku. W tej chwili jest studentem Hochschule f眉r Kunste w Bremie. Świetnie się sprawdził w 4 Charakterskizzen op. 40 J贸zefa Hofmanna, grał też Wariacje b-moll Karola Szymanowskiego i Etiudę C-dur op. 10 Fryderyka Chopina. Ciekawe, czy za dwa lata przyjedzie do Warszawy na Konkurs Chopinowski? Sądzę, że nad udziałem w warszawskim konkursie może się też zastanawiać Koreańczyk Jong Do An (laureat II nagrody na Konkursie Long-Thibaud w Paryżu w ubiegłym roku) i Rosjanka Elizaveta Ivanova (zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Weronie 2012). Oskara Jeziora raczej nie należy się spodziewać. Pianista przyznaje, że gra Chopina niechętnie, bo jest wielu pianist贸w, kt贸rzy robią to lepiej niż on. Interesuje się polską muzyką XX wieku i ma w planach wykonanie Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika z Orkiestrą Sinfonia Iuventus.



I Niemiecki Konkurs Pianistyczny Muzyki Polskiej,
Hamburg 2-5 lipca 2013

Nagroda gł贸wna - tourn茅e koncertowe i podr贸ż po Polsce:
Jong Do An (Korea Południowa, Hochschule f眉r Musik und Theater Hamburg)
Elizaveta Ivanova (Rosja, Hochschule f眉r Musik und Theater Hamburg )
Oskar Jezior (Polska, Hochschule f眉r Musik, Theater und Medien Hannover)
Violetta Khachikyan (Rosja, Musikhochschule L眉beck)
Artem Yasynskyy (Ukraina, Hochschule f眉r K眉nste Bremen)

Nagroda im. Leszetyckiego - 2000 euro za najlepszą interpretację muzyki polskiej:
Oskar Jezior (Hochschule f眉r Musik, Theater und Medien Hannover)

Nagroda Chopinowska im. Olivera Ruge - 1000 euro za najlepszą interpretację muzyki Chopina:
Jong Do An (Korea Południowa, Hochschule f眉r Musik und Theater Hamburg)

Nagroda im. Hofmana - nagranie płyty z kompozycjami J贸zefa Hofmana dla Naxos Grand Piano Label:
Artem Yasynskyy (Hochschule f眉r K眉nste Bremen)

Szczeg贸ły:
http://www.dkpm-hamburg.de
AGATA KWIECIŃSKA (Polskie Radio)

ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa