Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Muzyka na wodzie

11. Przegląd Sztuki "Survival", Wrocław 21-23 czerwca

"Ciekawe, co się stanie ze sztuką, gdy wyprowadzimy ją ze sterylnych laboratori贸w, jakimi są galerie, kina czy filharmonie? Ba, wywleczemy ją nawet z przytulnych klub贸w i kawiarni, wprost na ulicę, do parku, nad rzekę, pod most! Zdechnie tam, czy może zdoła się zaaklimatyzować?". Mniej więcej takie pytania zadają tw贸rcy Przeglądu Sztuki "Survival". Nie chodzi im jednak o to, by sztukę sponiewierać, raczej by udowodnić odbiorcom i artystom, że z dala od mur贸w instytucji czeka bezmiar nowych możliwości.
Tegoroczny Survival odbył się pod hasłem "Płyniemy!", a tematem wszelakich działań była Odra. Nadrzeczny Bulwar Xawerego Dunikowskiego wypełniły instalacje ingerujące w przestrzeń i nawiązujące do rozmaitych funkcji, jakie rzeka pełni w organizmie miasta. Tym, co przyciągnęło mnie do Wrocławia, była jednak dryfująca trochę obok gł贸wnego nurtu festiwalu Scena Dźwiękowa. Jej kurator - Daniel Brożek - zaproponował odważny program: słuchacze, artyści i uczestnicy warsztat贸w field recording nawiązali prawdziwy dialog z Odrą. Rzeki słuchaliśmy, dyskutowaliśmy o jej brzmieniach, nagrywaliśmy ją, na rzece odbył się r贸wnież niezwykły koncert skłaniający muzyk贸w do interakcji z otoczeniem.
Pierwszym z dw贸ch gł贸wnych wydarzeń Sceny Dźwiękowej były trzydniowe warsztaty field recording, prowadzone przez Olgę Kaniewską i Andrzeja Koperę - tw贸rc贸w multimedialnej Dźwiękowej Mapy Wrocławia. Określenie field recording można właściwie zastosować do każdego nagrania dokonanego poza studiem. Rejestrując pejzaże dźwiękowe nie tylko jednak kolekcjonujemy wyjątkowe nagrania. Przyczyniamy się r贸wnież do ochrony zagrożonych środowisk dźwiękowych i dokumentujemy zachodzące w nich zmiany.
Na początku warsztat贸w zapoznaliśmy się z podstawowymi wiadomościami z zakresu akustyki i technik nagrywania dźwięku, by drugiego dnia, uzbrojeni w przenośne rekordery i dosłownie obwieszeni mikrofonami, wyruszyć w teren. Naszą podr贸ż dźwiękową rozpoczęliśmy wędr贸wką od Mostu Bartoszowickiego w d贸ł Odry, mijając po drodze Jaz Opatowicki, aż do Stanicy Harcerskiej, skąd łodzią spłynęliśmy do centrum Wrocławia. Już pierwsze wrażenie, gdy usłyszy się świat za pośrednictwem słuchawek podłączonych do rekordera, jest oszałamiające. Wszystko słychać wyraźniej, a czułe mikrofony wyolbrzymiają nawet bardzo odległe dźwięki. Naturalne piękno pejzażu dźwiękowego zapiera dech w piersiach. Każdy uczestnik warsztat贸w miał okazję wypr贸bować rozmaite typy mikrofon贸w - doświadczyć na własnej sk贸rze iluzji słyszenia, jaką tworzą mikrofony binauralne, przetestować mikrofony kontaktowe, czy wsłuchać się w podwodny świat za pośrednictwem hydrofon贸w. Zaś spływ Odrą w najeżonej mikrofonami łodzi był atrakcją nie tylko dla uczestnik贸w, ale wzbudzał też żywe reakcje mijanych ludzi. Ostatni dzień warsztat贸w poświęcono komputerowej obr贸bce dokonanych nagrań.
Kluczowym wydarzeniem Sceny Dźwiękowej był jednak koncert, kt贸rego koncepcja domaga się szczeg贸łowego opisu na r贸wni z samą muzyką. Na rzece między Mostem Pokoju a Ostrowem Tumskim przez cały sobotni wiecz贸r (22 czerwca) krążyła ł贸dź wyładowana głośnikami. Zadaniem występujących na niej artyst贸w było tw贸rcze włączenie się w audiosferę Wrocławia. Dźwięk ni贸sł się po wodzie, odbijał od nabrzeży, rozmazywał w przestrzeni, docierał zniekształcony w zaułki nadrzecznych ulic i park贸w. Publiczność zgromadzona była na brzegu, ale słuchaczami koncertu stały się też setki przechodni贸w, kt贸rych zaciekawienie wzbudziła ta wyjątkowa sytuacja brzmieniowa. Przystawali na chwilę, wskazywali sobie nawzajem źr贸dło niecodziennych dźwięk贸w, niekt贸rzy żywo dyskutowali dociekając sensu obserwowanych działań (nieraz niepewni, czy to partyzancka akcja artystyczna, czy może chuligański wybryk).
Ta niecodzienna ingerencja w brzmieniową tkankę miasta wytworzyła magiczną, a zarazem niepokojącą atmosferę. Skłaniała do wsłuchania się we wszystkie dźwięki - samochody, motocykle, motor贸wki i silniki statk贸w wycieczkowych, kościelne dzwony, plusk wody, rozmowy, śmiech, dzwonki rowerowe, ptasi śpiew, skwir jask贸łek oraz elektroakustyczne brzmienia dobiegające z łodzi zlały się w sp贸jną kompozycję.
Sama muzyka była dla dźwięk贸w otoczenia spoiwem, dopełnieniem, a czasem też agresywnym intruzem. Paweł Kulczyński wkomponował w nadodrzański krajobraz leniwe tony - jakby grane długimi pociągnięciami smyczka - kt贸rym towarzyszyły punktowe elektroniczne "brzęki". Wojciech Kucharczyk wyemitował coś w rodzaju audycji radiowej, w kt贸rej głos ludzki wymieszany został z paletą eksperymentalnych brzmień. Marek Brandt - wyjątkowo nie z łodzi, lecz wśr贸d nadbrzeżnych drzew - wykonał muzykę dla ptak贸w (operując słyszalnymi przez nie przedziałami częstotliwości). Gerard Lebik nagłośnił brzmienia rejestrowane pod wodą za pomocą hydrofon贸w, wprowadził r贸wnież do nadodrzańskiego pejzażu dźwiękowego surrealistyczne wstawki w postaci m.in. buczących syren oceanicznego liniowca. Gaap Kvlt na minimalistycznym ambientowym tle osadził repetytywnie samplowane fragmenty ptasiego śpiewu i muzyki etnicznej. Zaś Konrad Gmurek i Paweł Kowzan przetwarzali falowanie wody na zaszumione długie brzmienia elektroakustyczne.
Organizatorzy "Survivalu" podjęli się ryzykownego pod względem logistycznym i estetycznym przedsięwzięcia. Już deszczowa pogoda mogłaby w zupełności zniweczyć plany warsztat贸w nagrań terenowych, jak też przepędzić ludzi z nadodrzańskich bulwar贸w w trakcie koncertu. Na wielu poziomach Scena Dźwiękowa otarła się r贸wnież o granice tego, co potocznie uważane jest jeszcze za muzykę i aktywnie je poszerzała. Bo czym są rekorder i mikrofon, jeśli nie instrumentem muzycznym? Czym stał się na parę godzin nadrzeczny bulwar w trakcie sobotniego koncertu, jeśli nie najprawdziwszym forum muzyki? Trudne pytania, eksperymenty oraz nieporozumienia na linii nadawca-odbiorca wpisane były w założenia festiwalu, czyniąc go doświadczeniem niezapomnianym, a przede wszystkim dającym do myślenia.
KRZYSZTOF B. MARCINIAK

ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 16/17 • 4 SIERPNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa