Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Dojrzałość młodej orkiestry

Idea wsp贸lnego muzykowania - w Polsce niestety nie rozpowszechniona w takim stopniu, jak za naszą zachodnią granicą - jest z pewnością godna pochwały, kładzie bowiem nacisk na jakże istotny społeczny wymiar sztuki. Wyraźnie widać to w przypadku oddolnych inicjatyw, niemających oparcia w instytucjach takich jak filharmonie. Świetnym przykładem angażowania się młodych talent贸w nie tylko w działalność solistyczną, lecz przede wszystkim w pracę na niwie muzyki zespołowej, jest działająca od dziesięciu lat krakowska Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W sali koncertowej Centrum Kultury Katowic 23 lipca wystąpiła ona pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Wiecz贸r rozpoczął się wykonaniem uwertury do pierwszej polskiej opery romantycznej Monbar czyli Flibustierowie op. 30 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Związane jest to z autorskim projektem Orkiestry, w ramach kt贸rego od 2010 roku przybliża ona publiczności dawno zapomniane pozycje z rodzimego repertuaru symfonicznego XVIII i XIX stulecia. Niestety, sam utw贸r - mimo dużego znaczenia historycznego - szczeg贸lnie nie zachwyca. Biorąc à rebours słowa krytyki cesarza J贸zefa wobec Mozartowskiego Uprowadzenia z seraju, chciałoby się rzec: za mało (ciekawych) nut! Kompozytor operuje raczej utartymi formułkami dźwiękowymi, często spotykanymi w 贸wczesnej europejskiej muzyce scenicznej, chcąc zapewne ukryć ubogą inwencję melodyczną i harmoniczną. Znakomita gra zespołu, ujawniająca się zwłaszcza w wybornym i finezyjnym wykonaniu partii solowych oraz w żelaznej dyscyplinie, połączonej jednak z niewątpliwą artystyczną swobodą, pozwoliła zapomnieć o niedostatkach uwertury i zaostrzyła apetyt na drugą kompozycję koncertu.
Mowa o I Symfonii c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa, a więc dziele o zupełnie innym ciężarze gatunkowym. Jedna z najtrudniejszych partytur mistrza, dojrzewająca w jego umyśle przez długie lata, najeżona jest formalnymi zawiłościami, mnogością wątk贸w, co czyni ją niełatwą w odbiorze. Trzeba przyznać, iż OAB sprostała temu zadaniu z nawiązką. Nie tylko ponownie ukazała wspomniane już wyżej zalety, ale pod batutą maestro Kaspszyka tak potrafiła podkreślić plan dramaturgiczny utworu, iż zabrzmiał on w spos贸b jasny, świeży i naturalny, ukazując swe prawdziwie romantyczne oblicze. Owa interpretacja, magnetycznie wręcz przyciągająca uwagę słuchaczy, została w pełni doceniona przez niezbyt liczną wprawdzie (chyba ze względu na porę wakacyjną), ale wyraźnie entuzjastycznie nastawioną publiczność.
BARTŁOMIEJ BARWINEK

ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa