Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Złota kraina

Po pięcioletniej przerwie, podczas kt贸rej The Cracow Klezmer Band przeobrażał się stylistycznie, personalnie i formalnie w Bester Quartet, zesp贸ł z nawiązką nadrabia zaległości wydawnicze. W zeszłym roku ukazała się płyta Metamorphoses, w obecnym - już dwie: Krakoff, czyli rejestracja filmowa i dźwiękowa - w postaci DVD i CD - styczniowego koncertu w Filharmonii Narodowej (gł贸wnie z utworami z Metamorphoses) oraz CD z zupełnie nowym materiałem - The Golden Land.
To 贸sma płyta zespołu, a si贸dma sygnowana przez prestiżowe nowojorskie wydawnictwo Tzadik Johna Zorna, skupiające awangardę szeroko pojętej muzyki żydowskiej. To właśnie wsp贸łpraca z nim pozwoliła krakowskiej grupie wypłynąć od razu na światowe wody, na kt贸rych powierzchni - za sprawą talentu, profesjonalizmu, kreatywności i pasji - utrzymują się coraz pewniej. Materiał płyty powstał z inicjatywy Mirona Zajferta i został po raz pierwszy zaprezentowany 22 kwietnia 2012 podczas III Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska w Warszawie, kt贸remu tenże szefuje. Inspiracją miały stać się pieśni Mordechaja Gebirtiga, słynnego barda krakowskiego Kazimierza - poety, muzykanta, śpiewaka i aktora, dla chleba zaś stolarza. Tragiczna śmierć w krakowskim getcie oraz niebywała popularność takich pieśni jak choćby S'brent! - hymnu walczących Żyd贸w - sprawiła, iż tw贸rczość jego widzi się dziś gł贸wnie przez pryzmat Holokaustu. Inne, pełniejsze oblicze pieśniarza - tym razem przede wszystkim obserwatora codziennego życia międzywojennego Kazimierza - zamierzał przypomnieć lider formacji i aranżer wszystkich dziesięciu kompozycji płyty, Jarosław Bester.
The Golden Land, wierna dotychczasowej stylistyce zespołu określanej mianem New Jewish Renaissance, łączy w sobie elementy muzyki klezmerskiej, klasycznej, awangardowej, jazzu i wsp贸łczesnej kameralistyki. Więcej na niej jednak elektroniki i jazzu, poszerzył się też skład wykonawczy. Obok Jarosława Tyrały - skrzypce, Jarosława Bestera - akordeon, Olega Dyyaka - akordeon, klarnet, perkusjonalia i Mikołaja Pospieszalskiego - kontrabas, gościnnie zagrali: trębacz jazzowy Tomasz Ziętek, wiolonczelistka Magdalena Pluta i klarnecista basowy Marcin Malinowski. Siła ekspresji i perfekcja techniki wszystkich wykonawc贸w - w szczeg贸lności obu Jarosław贸w, improwizacyjny polot, tygiel World Music (echa argentyńskie, bałkańskie, swingująco paryskie), wreszcie piękno i odwaga aranżacji - imponują. Bester z prościutkich melodii Gebirtiga, prezentowanych najczęściej we wstępie, czyni wysmakowane, intrygujące, wsp贸łczesne kompozycje. Czasem skoczne i figlarne, dużo częściej melancholijne, a nawet tragiczne.
"Złota kraina" jest już jednak wspomnieniem - ekstatycznie pięknym, ale i bolesnym. Jak rajski ptak z Unser Orem Kind, kt贸remu pęka serce od kuli bądź miłości (w internecie do obejrzenia wspaniały klip Piotra Smoleńskiego i Michała Jagiełły promujący płytę). Zamykająca całość kołysanka Kivele, pełna złowr贸żbnych pomruk贸w elektroniki, nie uśpi już mrok贸w za oknem. Założenia Bestera spełzły na niczym. Mnie to nie przeszkadza. Mnie to zachwyca.


THE GOLDEN LAND
Bester Quartet
Tzadik TZ 8178 (2013)
MONIKA PARTYK

ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa