Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BRZEZIŃSKI

Franciszek Brzeziński (1867-1944), z wykształcenia prawnik, za życia był bardziej znany jako publicysta muzyczny i autor monografii poświęconej Smetanie. Wykształcenie muzyczne odebrał bardzo staranne, studiował pod kierunkiem m.in. Kleczyńskiego, Regera i Nikischa. Pięć fortepianowych utwor贸w oraz Sonata skrzypcowa, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, stanowią komplet jego zachowanych kompozycji.
Utwory na fortepian pochodzą z wczesnego okresu aktywności tw贸rczej. Szczeg贸lnie atrakcyjne wydają się Triptique op. 5 oraz Suite polonaise op. 4 - świadczą o pomysłowości i stylizatorskim kunszcie autora. Tryptyk, składający się z trzech par preludi贸w i fug (ze zgrabnie wprowadzonymi tematami kolęd W żłobie leży i Hej, w dzień narodzenia), jest hołdem złożonym Bachowi. Suita polska z kolei przynosi stylizacje polskich tańc贸w ludowych. Płytę dopełniają świetnie "skrojony" Temat z wariacjami op. 3 oraz - nieco pretensjonalne, choć bogate muzycznie - Toccata op. 7 i Walc. We wszystkich zwraca uwagę nienaganna fortepianowa faktura i znakomite opanowanie techniki polifonicznej. Najwybitniejszym dziełem Brzezińskiego jest jednak Sonata skrzypcowa D-dur, bogata w emocje i bardzo oryginalna, zrywająca z formą klasycznego cyklu sonatowego (i z humorystycznym cytatem melodii Wlazł kotek).
Znakomitym dopełnieniem kompozycji Brzezińskiego jest Sonata skrzypcowa a-moll op. 61 J贸zefa Szulca (1875-1956), z pewnością dzieło p贸źniejsze (rok powstania nie jest znany). Szulc był w pierwszych latach XX wieku popularnym kompozytorem, gł贸wnie na gruncie operetki. Nawet Enrico Caruso zarejestrował w roku 1914 jego pieśń Hantise d'Amour. Podobnie jak Brzeziński, Szulc odebrał gruntowne wykształcenie muzyczne, mając za pedagog贸w Moszkowskiego i Paderewskiego (fortepian) oraz Noskowskiego i Masseneta (kompozycja). Jego Sonata skrzypcowa a-moll jest znakomitą syntezą stylu klasycznego i "lżejszej" muzyki - operetkowej, a nawet kabaretowej. Nie należy do ambitnej kameralistyki, ale dzięki bogatej inwencji melodycznej słucha się jej wybornie.
Interpretacje Barbary Pakury i Ireny Kalinowskiej-Grohs, dobre pod względem technicznym (choć miejscami można mieć zastrzeżenia do intonacji skrzypiec), nie mają niestety silnych indywidualnych rys贸w, są tylko rzetelnym odczytaniem partytur.


BRZEZIŃSKI
Utwory fortepianowe
Barbara Pakura fortepian
Acte Pr茅alable AP0267 (2013)

BRZEZIŃSKI
Sonata skrzypcowa op. 6
SZULC
Sonata skrzypcowa op. 61
Irena Kalinowska-Grohs skrzypce, Barbara Pakura fortepian
Acte Pr茅alable AP0271 (2013)
ŁUKASZ KACZMAREK

ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa