Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  PĘKIEL

Muzyka staropolska zyskuje uznanie renomowanych zagranicznych wykonawc贸w. Oto jeden z najsłynniejszych zespoł贸w angielskich The Sixteen nagrał - przy finansowym wsparciu IAM - wyb贸r utwor贸w Bartłomieja Pękiela, najwybitniejszego naszego mistrza epoki baroku. Opr贸cz koncertującej mszy, udramatyzowanego dialogu i polifonicznego motetu, na płycie znalazły się r贸wnież motety O adoranta Trinitas, Nativitas tua, Assumpta est Maria, dwie łacińskie kolędy - Resonet in laudibus, Magnum nomen Domini, concerto Dulcis amor Jesu oraz dwie części jeszcze jednego wokalno-instrumentalnego cyklu - Missa a 14. W sumie zestaw czytelnie ukazujący techniki i style wykorzystywane przez Pękiela zar贸wno w czasach jego działalności w kapeli kr贸lewskiej w Warszawie, jak i w Katedrze Wawelskiej.
Śpiewacy z The Sixteen (w liczbie odpowiadającej nazwie zespołu) prezentują solidny, angielski warsztat ch贸ralny. Muzyka naszego mistrza jawi się w ich ujęciu jako dopracowany, spoczywający na mocnych fundamentach renesansowego kontrapunktu monument, co najlepiej słychać w polifonicznych motetach a capella. Sp贸jne, pełne brzmienie nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z kompozytorem największego formatu.
W interpretacjach utwor贸w utrzymanych w stylu seconda prattica zabrakło mi jednak chęci olśnienia, poruszenia uwagi odbiorcy, zaskoczenia nagłym kontrastem. Nawet w napisanym w stile rappresentativo dialogu Audite Mortales nie wykorzystano tych możliwości. Refleksyjna elegancja wzięła g贸rę nad teatralną ekspresją.
Dobrze brzmią utwory koncertujące - dynamiczne, z czytelnym podkreśleniem pulsacji i akcentu, choć i tu wyraźniejsze zderzenie sacrum i profanum, choćby przez uwypuklenie rytmiki tanecznej, dodałoby muzyce koloru i uroku. Instrumenty (skrzypce, viole, puzony i continuo) wnoszą bez wątpienia wrażenie splendoru, często jednak bywają ledwie tłem dla partii wokalnych. Najlepsze na płycie jest concerto Dulcis amor Jesu - subtelna interpretacja ciekawie ukazuje fascynację Pękiela stylem Monteverdiego.
Znany zesp贸ł, więc i oczekiwania wysokie. Mimo tych wszystkich uwag, płyta i tak jest jak dotąd najlepszym wydawnictwem prezentującym szerzej dorobek kapelmistrza dworu Waz贸w.


PĘKIEL
Ave Maria, Missa Concertata "La Lombardesca", Audite Mortales
The Sixteen, dyr. Eamonn Dougan
Coro COR 16110 (2013)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa