Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Kursy czy Festiwal bis?

39. Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Łańcucie, 1-13 i 15-27 lipca

Towarzysząc regularnie łańcuckim Kursom Muzycznym od chwili powołania ich do życia przez nieodżałowanego Zenona Brzewskiego, podkreślałem niejednokrotnie, iż obok treści dydaktycznej zawierają one w swym programie także atrakcyjny, choć ilościowo skromny nurt koncertowy. Warto jeszcze przypomnieć, że rodziły się te Kursy w Europie podzielonej "żelazną kurtyną", kiedy idea ściągnięcia plejady znakomitych pedagog贸w z szerokiego świata do pracy z rzeszą pozostających na miejscu młodych polskich adept贸w była prawdziwą rewelacją.
Dziś jednak wypada stwierdzić, że słowo "skromny" w odniesieniu do owego koncertowego nurtu w dużej mierze straciło na aktualności. Obok bowiem licznych audycji w wykonaniu młodych uczestnik贸w, także i wykładowcy - w niejednym przypadku wirtuozi - zechcieli tego lata na szerszą niż dawniej skalę dzielić się swą sztuką ze słuchaczami. I tak każdego niemal wieczoru sala balowa łańcuckiego zamku-muzeum rozbrzmiewała muzyką. Że zaś wiele z tych wieczor贸w przynosiło frapujące artystycznie wydarzenia, przeto w odczuciu wielu słuchaczy poczęły one stanowić swoistą kontynuację przebiegających w tym samym miejscu słynnych wiosennych Festiwali Muzycznych. W odczuciu wielu słuchaczy - o ile bowiem do niedawna jeszcze endemiczną poniekąd publiczność tych koncert贸w tworzyli niemal wyłącznie uczestnicy Kurs贸w oraz pedagodzy, to ostatnio także muzykalna część społeczności samego Łańcuta i pobliskiego Rzeszowa dostrzegła wreszcie, że w trakcie trwania tegorocznych Kurs贸w można tu bez trudu - i za darmo - posłuchać gry znakomitych artyst贸w, na kt贸rych koncerty w innych okolicznościach trzeba zdobywać bilety ze sporymi trudnościami.
Dość powiedzieć, że w trakcie jednego tylko kursowego turnusu można było usłyszeć między innymi Sonatę a-moll "Arpeggione" Schuberta i Sonatę f-moll z op. 120 Brahmsa (Lech Bałaban - alt贸wka), wiolonczelowe Sonaty Brahmsa i Prokofiewa (Niemiec Claus Reichardt, z Aliną Wojtowicz przy fortepianie), jak też dzieła Mozarta, Kreislera oraz popisowe Rondo Capriccioso Saint Sa毛nsa (Rosjanin Siergiej Krawczenko - skrzypce). Z kolei Tomasz Strahl w programie swojego występu zawarł mało znane, a ciekawe utwory Henryka Jabłońskiego i Macieja Małeckiego na wiolonczelę solo. Zresztą nie tylko artyści o znanych nazwiskach dostarczali odbiorcom frapujących wrażeń. Tak na przykład brawurowy finał Tria fortepianowego g-moll Maxa Brucha w wykonaniu przygotowanej pod kierunkiem Andrzeja Gębskiego tr贸jki młodych muzyk贸w (Julia Wrońska, Mikołaj Burzyński i Adam Goździewski), słyszany podczas inauguracji drugiego kursowego turnusu, m贸głby z powodzeniem stanowić ozdobę wieczoru w niejednej renomowanej sali filharmonicznej.
Miłym akcentem stał się obchodzony w trakcie Kurs贸w jubileusz 50-lecia artystycznej i pedagogicznej działalności cenionej profesorki z Gdańska, Krystyny Jureckiej. Wzruszająca atmosfera zapanowała w zamkowej Sali, gdy jubilatka, z Krystyną Stojek przy fortepianie, zagrała romantyczne Duo A-dur Schuberta i Rumaniane Joaquina Rodrigo, pozwalając następnie popisać się efektownie dwu swoim uczennicom: Mai Andrzejewskiej i Karolinie Nowotczyńskiej. Jej wychowanka z dawniejszych lat, Agata Szymczewska, sama już tego lata prowadziła klasę na Kursach, wystąpiła też z bardzo ładnym recitalem. Do najważniejszych zaś wydarzeń zaliczyć wypada kameralny wiecz贸r Konstantego A. Kulki i Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz, rozpoczęty pięknie zagraną Sonatą d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego, a brawurowo zakończony karkołomnie trudnymi Wariacjami Karola Lipińskiego na temat z opery Kopciuszek Rossiniego.
Co zaś z podstawowym dla każdego rodzaju muzycznych kurs贸w nurtem dydaktycznym? Także i on płynął w Łańcucie wartko i intensywnie. Obok indywidualnych zajęć - lekcji z pedagogami (pośr贸d kt贸rych całkiem liczne grono stanowili artyści polscy "na co dzień" rezydujący w innych krajach i zatrudnieni w zagranicznych uczelniach), miały też miejsce wykłady teoretyczne. I tak na przykład nestor związanych z Kursami pedagog贸w prof. Wolfgang Marschner objaśniał formę oraz sposoby dochodzenia do wzorowego wykonania solowych Sonat E. Ysay毛'a; inne tematy związane z muzyczną praktyką poruszali profesorowie Helen Brenner, Simon Cartledge, Walentyna Jakubowska, Claus Reichardt i Roman Lasocki. Odbywały się nadto kursy metodyczne dla nauczycieli szk贸ł muzycznych I-go stopnia, a młodzi uczestnicy, grając w powołanych ad hoc orkiestrach smyczkowych pod dyrekcją Marka Szwarca i Czesława Grabowskiego, zdobywali cenne (dla niekt贸rych - pierwsze w życiu!) doświadczenia w zakresie gry zespołowej.
Tego lata z zajęć w Łańcucie skorzystało około 600 młodych adept贸w muzyki. Wolno żywić nadzieję, że w roku przyszłym, kiedy Kursy przeżywać będą jubileusz swego czterdziestolecia, finansowe trudności nie staną na przeszkodzie i rzecz cała uda się jeszcze lepiej.
J脫ZEF KAŃSKI

ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 18 • 1 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa