Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  ŁUKASZEWSKI

Msza o Marii Magdalenie powstała z inspiracji ks. Kwiatkowskiego (autora tekstu), proboszcza parafii w Bremgarten w Szwajcarii, gdzie odbyło się prawykonanie. W częściach proprium teksty opowiadają o życiu Marii z Magdali, o jej miłości i o roli, jaką odegrała po Zmartwychwstaniu, stając się apostołką Apostoł贸w. Są tu fragmenty Ewangelii oraz Pieśni nad Pieśniami.
Mszę otwierają fanfary i towarzyszące im dzwony. Dopiero po chwili ch贸r intonuje uroczyście Omnes gentes plaudite. Charakterystyczny, łatwo wpadający w ucho motyw tego refrenu powr贸ci jeszcze w zakończeniu jako radosne, monumentalne Amen. Przeplatają się to jasne, to ciemne barwy, jak uśmiech, kt贸ry ociera łzy zasmuconej Marii Magdaleny w poranek Wielkiej Nocy.
Napięcie emocjonalne wyczuwa się w lirycznym, błagalnym Kyrie, podobnie jak w bardzo spokojnym, poważnym, niemal nostalgicznym Agnus Dei. Modlitewny nastr贸j podkreśla słowa, wzmacnia to, co dzieje się w liturgii.
W Glorii pojawia się drugi charakterystyczny motyw, powracający jak refren między fragmentami śpiewanymi przez solist贸w z towarzyszeniem orkiestry. Ta część przywołuje trochę atmosferę uroczystych mszy podczas pielgrzymek papieskich czy ważnych wydarzeń narodowych. Jest w niej radość, ale też podniosły nastr贸j. Tym bardziej zaskakuje następujący po niej orientalny Graduał. Rozpoczyna go solowa "orientalna" melodia z towarzyszeniem delikatnych instrument贸w perkusyjnych, po czym ch贸r żeński, brzmieniem przypominający momentami poematy impresjonistyczne Debussy'ego, śpiewa o Maryi i Marii Magdalenie stojących pod Krzyżem, płynnie przechodząc do brzmień zachodnioeuropejskich, przeplatanych echami Orientu.
Credo i Offertorium są dość "klasyczne", słychać charakterystyczne dla Łukaszewskiego barwy i brzmienia, a piękne liryczne smyczki tworzą modlitewny klimat. W Sanctus motyw orientalny powraca, tym razem w warstwie językowej. W refrenie słyszymy hebrajskie Kadosh - okrzyki przypominają biblijny opis Anioł贸w stojących przed tronem Bożym.
Warto wsłuchać się w tę muzyczną modlitwę, by choć na chwilę oderwać się od codziennej krzątaniny. Tym bardziej że wszyscy muzycy doskonale sprawdzili się w tej niełatwej muzyce.


ŁUKASZEWSKI
Missa de Maria a Magdala (missa bremgartensis) na sopran, baryton, ch贸r i orkiestrę symfoniczną Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska sopran, Tomasz Sadownik baryton, Ch贸r Akademii Techniczno--Humanistycznej w Bielsku-Białej, Śląska Orkiestra Kameralna, dyr. Jan Borowski
Dux 0944 (2013)
DOMINIKA GRABIEC

ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa