Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Opera  Dwa dni z dw贸ch tygodni

Po zeszłorocznym okrojeniu programu - jakiż kontrast. Świdnicki Festiwal Bachowski otrzymał wsparcie finansowe od MKiDN i m贸gł w tym roku z powrotem zwiększyć ilość wydarzeń. Przede wszystkim po raz pierwszy w historii - eksperymentalnie - rozciągnął się w czasie do aż dw贸ch tygodni, w ramach kt贸rych odbyły się wydarzenia większe i mniejsze, z udziałem artyst贸w ze świata i z polskich. Festiwal zdobył już grono stałych sympatyk贸w, gł贸wnie wśr贸d miejscowych oraz przyjezdnych z niezbyt odległego Wrocławia (niekt贸rzy przyjeżdżali codziennie). Ale też docierają tu urlopowicze, kt贸rzy przy okazji mogą zobaczyć kilka pięknych miejsc koncertowych, przede wszystkim jedyny w swoim rodzaju Kości贸ł Pokoju (istnieje jeszcze podobny w Jaworze, ale skromniejszy) oraz wspaniałą katedrę. Od paru lat wycieczki turystyczno-muzyczne z Krakowa organizuje Capella Cracoviensis.
Niestety, tym razem mogłam być obecna jedynie na kilku ostatnich dniach Festiwalu. Bywalcy zdradzili mi, że z części, na kt贸rej nie byłam, szczeg贸lne wrażenie zrobiły występ Giuliana Carmignoli, koncert duetu Vittorio Ghielmi & Luca Pianca, a także spektakl Cezarego Tomaszewskiego zawierający Il Combattimento di Tancredi e Clorinda Claudia Monteverdiego oraz Pierrot Lunaire Arnolda Sch枚nberga (ze świetną ponoć Marzeną Lubaszką w tym ostatnim). Podobały się też recitale pieśniowe solist贸w wsp贸łpracujących z Capellą Cracoviensis: Karola Kozłowskiego z olantą Pawlik (Piękna młynarka Schuberta) oraz Sebastiana Szumskiego z Przemysławem Winnickim (Schumann, Sch枚nberg, Mahler).
Pierwszym wydarzeniem, na jakie celowałam, był występ zespołu Le Po膷me Harmonique (2 sierpnia), kt贸ry bardzo tu kochamy i słyszeliśmy go w r贸żnych wersjach, zar贸wno w religijnych dziełach Couperina i innych na "Misteriach Paschaliach", jak i w pamiętnym spektaklu Mieszczanina szlachcicem w ramach cyklu "Opera Rara". Tym razem Vincent Dumestre przywi贸zł nam do Kościoła Pokoju tylko kilkoro instrumentalist贸w i mima, by pokazać rozrywkowy program zatytułowany "La M茅canique de la G茅n茅rale", co w tym wypadku oznaczało: mechanizm pr贸by generalnej. Scenariusz prościutki: pr贸ba zespołu się przedłuża; znudzony pracownik techniczny (Julien Lubek) zabiera się za sprzątanie, pr贸bując dać muzykom do zrozumienia, że czas kończyć, ale nagle niechcący odkrywa, że jego gesty mają wpływ na to, co rozbrzmiewa... i dalej już w stylu historii o uczniu czarnoksiężnika (zresztą cytat z Paula Dukasa także p贸źniej pada). Takie sobie żarciki w stylu Grupy MoCarta, sympatyczne, ale nic nadzwyczajnego. Nie wątpimy, że muzycy ci potrafią wszystko (od Bolera Ravela, poprzez Les chemins d'amour Poulenca, po Satisfaction Rolling Stones贸w). Ale w gruncie rzeczy żal, że nie zagrali więcej np. Marca Uccelliniego, kt贸rego parę utweor贸w zdążyli - wspaniale! - wykonać na początek, przed interwencją mima. Choć z widowni dobiegały śmiechy, to wielu było zawiedzionych.
Po paru godzinach - całkowita zmiana nastroju. Wieczorne koncerty w świdnickim kościele św. Krzyża mają w sobie coś z seansu dla wtajemniczonych. Tak było i tym razem, gdy Marcin Świątkiewicz, najwybitniejszy dziś chyba polski klawesynista młodego pokolenia, grał Wariacje Goldbergowskie. Jedno, co ten nastr贸j psuło, to spowodowane upałem ciągłe rozstrajanie się klawesynu, kt贸ry solista musiał wciąż podstrajać, a w środku utworu zrobił wręcz przerwę na ponowne nastrojenie całego instrumentu. Z pewnością warto byłoby posłuchać tej interpretacji w bardziej sprzyjających warunkach, ponieważ jest inna niż te, do jakich przywykliśmy: bardziej refleksyjna, skupiona, bez pośpiechu i popis贸w czysto wirtuozowskich, za to dość elastyczna rytmicznie, można by rzec - z rubato, ale takim, jakie występowało zupełnie naturalnie w wykonawstwie barokowym. Najpiękniejsze były wariacje powolne, zwłaszcza owa najsłynniejsza w g-moll, kt贸ra przenosi do całkiem innego wymiaru. Na bis był dla por贸wnania H盲ndel (Allemande ze Suity d-moll) oraz Froberger (także Allemande, czyli M茅ditation sur ma mort future), kt贸ry także przeni贸sł nas w inny świat.
Ostatniego oficjalnego dnia Festiwalu Bachowskiego r贸wnież odbyły się dwa koncerty. Pod wiecz贸r w małym, prześlicznym kości贸łku w Makowicach koło Świdnicy ośmioro śpiewak贸w z Capelli Cracoviensis wraz z organistą (na fisharmonii) wystąpiło pod batutą Fabia Bonizzoniego, szefa zespołu La Risonanza, z trzema motetami dwuch贸rowymi Bacha: F眉rchte dich nicht, Singet dem Herrn oraz Komm, Jesu, komm. To było bardzo radosne i solistyczne, zindywidualizowane wykonanie.
Wielki finał odbył się w Kościele Pokoju w wykonaniu już całej Capelli pod dyrekcją jej szefa (i dyrektora muzycznego Festiwalu) Jana Tomasza Adamusa. Na początek zesp贸ł instrument贸w dętych zagrał w alejce parku przykościelnego Divertimento F-dur Haydna, a potem przeszliśmy wszyscy do samego kościoła, gdzie wysłuchaliśmy dw贸ch symfonii: Paryskiej Mozarta i La Reine Haydna, a na koniec Thamosa Mozarta. Aż żal, że tak rzadko wykonywany jest ten piękny przecież utw贸r, napisany przez stosunkowo młodego kompozytora jako muzyka incydentalna, a p贸źniej wykorzystany przez niego we fragmentach w innych dziełach; jego echa dosłyszymy nawet w Czarodziejskim flecie. Swego czasu w Warszawie bywał wykonywany, wraz z dwiema kantatami masońskimi, na Festiwalach Mozartowskich Warszawskiej Opery Kameralnej - najpierw wTeatrze na Wyspie w Łazienkach, potem w Kościele Ewangelickim św. Tr贸jcy. Teraz już jednak wypadł z repertuaru. Dobrze więc, że przypomina go Capella Cracoviensis; nazajutrz powt贸rzyła koncert wKrakowie. Koncert, dodajmy, naprawdę na wysokim poziomie, ze świetnymi r贸wnież partiami wokalnymi (ci sami, kt贸rzy parę godzin przedtem śpiewali w Makowicach Bacha). Podziwiać kondycję. Tym bardziej, że jeszcze następnego dnia, w niedzielę, śpiewacy wystąpili na dw贸ch nabożeństwach: w Kościele Pokoju (zn贸w Komm, Jesu, komm) i w Katedrze (Missa brevis B-dur Haydna).
DOROTA SZWARCMAN

ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa