Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Partytury intuicji

Duńska Konferencja Muzyki Intuitywnej w Lubiążu, 8-11 sierpnia

Chęć eksplorowania nowych obszar贸w, ciekawych przestrzeni oraz potrzeba wyjścia naprzeciw przyjaciołom ze Wschodniej Europy sprawiły, że Duńska Konferencja Muzyki Intuitywnej odbyła się w tym roku po raz pierwszy w Polsce - w Lubiążu koło Wrocławia, w "wiosce artystycznej" Stowarzyszenia "Ale Wiocha". Ideą wydarzenia zainicjowanego przez Johana Tofta oraz Carla Bergstr艡ma-Nielsena, a od 2000 roku wsp贸łorganizowanego przez drugiego z nich z Henrikiem Ehlandem Rasmussenem, jest spotkanie os贸b improwizujących, wywodzących się z rozmaitych środowisk artystycznych, okazja do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie sztuki intuitywnej, przede wszystkim zaś wsp贸lne muzykowanie.
Organizatorami tegorocznej Konferencji byli, obok Duńczyk贸w, duet improwizujących kompozytor贸w Salulu (Anna i Robert Jędrzejewscy) oraz Teatr Performer, kt贸rego założyciel Paweł Dudziński - tancerz i artysta intuitywny - już pierwszego wieczoru zainspirował uczestnik贸w do działań intuitywnych, rozrzucając na scenie pomalowane na r贸żne kolory, przypadkowe w kształcie (powstałe jako odpady przy wycinaniu liter D, I, M, C) płyty.
Sformułowanie "działania intuitywne" wydaje się w tym wypadku trafniejsze niż "muzyka intuitywna", gdyż spontaniczną odpowiedzią na ten gest był swoisty "teatr" oswajania dźwiękiem, gestem i komentarzem owej "partytury". W rezultacie muzycy, kt贸rzy podjęli się tego zadania, początkowo pojedynczo, potem zespołowo, zaczęli ją "wykonywać" interaktywnie, wpływając na jej kształt - przestawiając poszczeg贸lne fragmenty, podnosząc je, opisując dźwiękiem, używając jako rekwizytu, przemieszczając się z nimi. Tak teatr przemienił się powoli w intensywne działania muzyczne.
Pierwszego dnia Konferencji odbyła się sesja improwizacji w dobranych losowo grupach, w r贸żnych przestrzeniach wioski. Jedną z nich była położona poza gł贸wnymi zabudowaniami stara stodoła. Jeśli nawiązać do przytoczonej w jednej z dyskusji wypowiedzi Karlheinza Stockhausena ("Najczystsza muzykalność jest także najczystszym mistycyzmem w nowoczesnym sensie"), stworzona w tej scenerii muzyka mogłaby posłużyć jako ich ilustracja.
Intuitywna muzyka niemieckiego kompozytora została przywołana także w ramach warsztatu prowadzonego przez Carla Bergstr艡ma-Nielsena oraz koncertu, jaki odbył się w sali koncertowej "wioski artystycznej", mieszczącej się w przystosowanej odpowiednio stodole. Wykonano m.in. jedną z części Aus den sieben Tagen - Połączenie.
Kompozycja Stockhausena to wskaz贸wki słowne, kt贸re mają wywołać określony stan koncentracji u wykonawc贸w. W czasie warsztat贸w zaproponowano uczestnikom także inne sposoby osiągania owej koncentracji, jak słuchanie ciszy przed rozpoczęciem grania, wykonywanie grupowo tylko jednego dźwięku, rozłożenie wykonania na możliwie niepowiązane, osobne gesty muzyczne, oraz Cage'owskie time brackets (warsztat Reinharda Gagela), kt贸re stały się też przyczynkiem do dyskusji na temat czasu w muzyce improwizowanej. Pytanie, czy tego rodzaju procedury nie negują "intuicyjnego" charakteru improwizacji, niejako wisiało w powietrzu. Tak czy owak "partytura" tych działań nie jest przewidywalna, nawet gdy podstawą do wykonania były zaproponowane na warsztatach Henrika Rasmussena partytury graficzne jego utwor贸w: Paths Routs (intuicyjny wyb贸r "własnej ścieżki" w labiryncie połączonych rozmaicie "okienek" ze wskaz贸wkami wykonawczymi) oraz kontemplacyjnego The nature of the notes 1.
W Lubiążu był też czas na spontaniczne muzykowanie - w jadalni zwanej "kawiarną" lub na wolnym powietrzu. Na zakończenie warsztat贸w, w Przejściu Żelaźniczym na rynku we Wrocławiu, odbyła się zaś zbiorowa improwizacja z elementami performansu i happeningu (zapraszanie publiczności przez ustylizowanego na tancerza butoh Pawła Dudzińskiego, taniec, spontaniczne akcje podejmowane przez muzyk贸w).
Szkoda, że wśr贸d uczestnik贸w konferencji, poza jej organizatorami, praktycznie nie było Polak贸w, choć warsztaty odbywały się w bliskim sąsiedztwie lokalnej społeczności. Może dopiszą w przyszłym roku, bo Konferencja odbędzie się ponownie w Lubiążu, i to w rozszerzonej formule.
EWA CICHOŃ

ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 19 • 15 WRZEŚNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa