Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  IV Przegląd Młodych Dyrygent贸w w Białymstoku

Przegląd Młodych Dyrygent贸w im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku ma na celu "prezentację i promocję młodych dyrygent贸w wchodzących na scenę życia muzycznego poprzez konfrontację wykonań dzieł orkiestrowych". W tym roku (22-27 października) odbył się po raz czwarty, stając się zarazem imprezą międzynarodową. Wystąpiło w nim 41 artyst贸w w wieku od 20 do 35 lat, w tym 24 z Polski, po 3 z Białorusi i Ukrainy, po 2 z Litwy, Rosji i Włoch, po 1 z Azerbejdżanu, Finlandii, Korei, Niemiec i Stan贸w Zjednoczonych.

W wyniku wcześniejszych ustaleń komisji repertuarowej Przeglądu (Mirosław Jacek Błaszczyk i Marcin Nałęcz Niesiołowski) każdy z uczestnik贸w musiał mieć w repertuarze 15 partytur, wybranych (częściowo też losowanych) spośr贸d 24 wcześniej wyznaczonych. W pierwszym etapie obowiązywała jedna (wylosowana spośr贸d trzech wybranych przez uczestnika) uwertura oraz na takiej samej zasadzie wybrana jedna symfonia. W II etapie najpierw prezentowano pracę nad akompaniamentem wylosowanego koncertu fortepianowego (z Krzysztofem Trzaskowskim jako solistą), a następnie symfonię wylosowaną spośr贸d trzech wybranych. Do etapu finałowego zakwalifikowano sześciu dyrygent贸w, kt贸rzy pracowali nad dwiema pozycjami spośr贸d czterech (Morze Debussy'ego, Rapsodia litewska Karłowicza, Śmierć i wyzwolenie Straussa, Suita z "Ognistego ptaka" Strawińskiego).

  Laureaci IV MPMD (od lewej): Ayyub Guliyev, Krzysztof Urbański, Dainius Povilionis, Juri Galias, Marzena Małgorzata Diakun, Maja Metelska, Fot. Archiwum  
  Laureaci IV MPMD (od lewej): Ayyub Guliyev, Krzysztof Urbański, Dainius Povilionis, Juri Galias, Marzena Małgorzata Diakun, Maja Metelska, Fot. Archiwum  
Laureatami Przeglądu zostali: Ayyub Guliyev (Azerbejdżan), obecnie student Konserwatorium w Petersburgu w klasach A. Poliszuka i I. Simonowa - I nagroda; Krzysztof Urbański, student IV roku AMFC w klasie Antoniego Wita - II nagroda; Dainius Povilionis (Litwa), student I roku w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie w klasie Juozasa Domarkasa - III nagroda. Trzy wyr贸żnienia otrzymali: Juri Galias (Białoruś), student II roku w klasie N. Sosnowskiego z Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku - IV miejsce; Marzena Małgorzata Diakun, ubiegłoroczna absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu (klasa Mieczysława Gawrońskiego), obecnie na studiach podyplomowych w klasie Urosa Jajovica na Universit盲t f眉r Musik und Darstellende K眉nst w Wiedniu - V miejsce; Maja Metelska, studentka V roku dyrygentury w klasie Antoniego Wita w AMFC - VI miejsce.

W jury zasiadali: Marek Pijarowski - przewodniczący, Juozas Domarkas (Litwa), Mirosław Jacek Błaszczyk, inicjator Przegląd贸w, Wiktor Bobkow (Rosja), Serhij Burko (Ukraina), Michaił Kaziniets (Białoruś), Wojciech Rajski, Jerzy Salwarowski. Tadeusz Strugała, Ryszard Zimak i w roli sekretarza - Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej, organizator Przeglądu.
Imprezy adresowane do młodych muzyk贸w powinny zakładać r贸wnież cele dydaktyczne. Mogłyby one być spełnione, gdyby zorganizowano spotkanie podsumowujące Przegląd, a tego młodzi dyrygenci na pr贸żno oczekiwali.

Metryki uczestnik贸w nasuwają jeszcze jeden problem: dużej r贸żnicy wieku (aż 15 lat!) między uczestnikami. Czy nie należałoby obniżyć g贸rnej granicy wieku kandydat贸w, albo I etap oceniać w dw贸ch oddzielnych grupach: młodszej i starszej? Piętnaście lat w kształceniu dyrygenta to przecież cała epoka (pięć cykl贸w studi贸w). Poza tym, jak por贸wnywać występ studenta z występem zawodowego dyrygenta pracującego na co dzień z własną orkiestrą?

Kwestia oceniania jest tu o wiele bardziej skomplikowana niż w przypadku instrumentalist贸w lub wokalist贸w. W konkursie dyrygenckim ocenia się przecież nie ostateczny rezultat pracy nad utworem, lecz sam proces tej pracy, psychofizyczne dyspozycje dyrygenckie, warsztat, umiejętność osiągania wynik贸w z zupełnie nieznanym zespołem. W takich okolicznościach nietrudno o pomyłkę i niejeden młody uczestnik nie zdołał w ciągu kilkunastominutowego pokazu swojej pracy przekonać do siebie juror贸w. Czy nie należałoby wobec tego w regulaminie konkursu zamieścić jasno sprecyzowanych kryteri贸w, jakimi będą posługiwali się jurorzy?

Ostateczne wyniki IV MPMD pozwalają domyśleć się tych kryteri贸w i nakreślić profil laureat贸w przyszłych edycji Przeglądu. Powinien to być mianowicie dyrygent o ukształtowanej osobowości, zdecydowany, obdarzony dużym temperamentem, mający jasną koncepcję wykonywanych utwor贸w, doskonale znający (nieraz na pamięć!) wszystkie partytury w najdrobniejszych szczeg贸łach, łącznie z oznaczeniami literowymi i numeracją takt贸w, co pozwala na perfekcyjną organizację pracy. Najlepiej, aby to był człowiek pogodny, pracujący z uśmiechem, a jednocześnie z pasją udzielającą się zespołowi. Tacy byli właśnie laureaci dw贸ch pierwszych miejsc tegorocznego Przeglądu.

Opr贸cz nagr贸d regulaminowych zesp贸ł orkiestrowy Opery i Filharmonii Podlaskiej przyznał tradycyjną już nagrodę "za najwyższy kunszt dyrygencki i najwyższe umiejętności wsp贸łpracy z ludźmi" Ayyubowi Guliyevowi, kt贸ry także - jako zwycięzca Przeglądu - został zakwalifikowany do najbliższego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Fitelberga w Katowicach. Studenci białostockiej Filii AMFC przyznali Krzysztofowi Urbańskiemu "dyplom za największą osobowość artystyczną".

Najcenniejszymi nagrodami dla młodych dyrygent贸w są propozycje prowadzenia koncert贸w zgłoszone prawie przez wszystkie polskie filharmonie i orkiestry, a także przez Filharmonie we Lwowie i w Mińsku.

Jurorzy i obserwatorzy wysoko ocenili organizację IV MPMD, Marek Pijarowski stwierdził że "wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku." Istotną nowością były transmisje w Internecie, gdzie i teraz można jeszcze prześledzić całość Przeglądu z koncertem inauguracyjnym i koncertem laureat贸w włącznie (www.opera.filharmonia.bialystok.pl). Tu warto zauważyć, że Opera i Filharmonia Podlaska jako pierwsza w Polsce transmituje począwszy od bieżącego sezonu wszystkie koncerty abonamentowe, kt贸re są p贸źniej dostępne w sieci jako retransmisje.

Wysoką ocenę zyskała orkiestra symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej, pracująca niemal bez wytchnienia od koncertu inauguracyjnego poprzez wszystkie sesje przesłuchań aż do koncertu laureat贸w. Tadeusz Strugała zaliczył ją do najlepszych zespoł贸w symfonicznych w kraju.
STANISŁAW OLĘDZKI

ROK L • NR 25 • 10 GRUDNIA 2006

Mysz w Ruchu


ROK L • NR 25 • 10 GRUDNIA 2006


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa