Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  JOLIVET, CHAUSSON

"Istotą człowieka jest dźwięk, z dźwięku powstaje światło, w kt贸rym objawia się duch." Ta myśl z kosmogonii Indian Hopi otwiera partyturę Koncertu skrzypcowego Andr茅 Joliveta, kompozytora, kt贸ry w czasach dominacji neoklasycznego obiektywizmu i prymitywizmu wyruszył na poszukiwanie własnej drogi. Szedł nią potem konsekwentnie w latach hegemonii myślenia awangardowego, skazując się tym samym na "splendid isolation" a p贸źniej na zapomnienie. Nagranie Isabelle Faust pokazuje, że jego muzyka zdumiewająco dobrze brzmi w naszej ponowoczesnej wsp贸łczesności.

W swoim ostatnim Koncercie (1972) 67-letni Jolivet łączy rozmaite wątki muzyki XX wieku. Korzystając - jako wierny uczeń Var膷se'a - z całej pełni orkiestrowych barw, pokrywa nimi muzyczną materię wypracowaną własną metodą rozszerzania centr贸w tonalnych i harmonicznego kotwiczenia melodii za pomocą ton贸w alikwotowych. Melodia pozostaje przy tym elementem podstawowym, kształtowanym płynnie już od pierwszych takt贸w Koncertu. Jej przepiękna, z pasją uformowana śmiała kreska prowadzi słuchacza trochę po schubertowsku przez rozmaite orkiestrowe pejzaże. Zmienne, z pozoru niekonsekwentne tło orkiestrowe uświadamia jakby, na ile wycinkowa i niesp贸jna jest nasza wizja świata, podobnie zresztą jak percepcja muzyki: przemijającej w czasie i umykającej zawsze, jakkolwiek pr贸bowalibyśmy uchwycić jej pełnię.

W muzyce Joliveta, przez ponad p贸ł godziny niczym w kalejdoskopie zmieniającej i zestawiającej barwy wciąż na nowo, świetnie sprawdza się rzeczowy styl gry Deutsches Symphonie-Orchester, wytwarzający - zgodnie z kompozytorskim zamysłem - światło nieco chłodne. Ożywia je jednak i podnosi temperaturę emocjonalną 贸w "duch" pieśni solowej, za sprawą idealnej wsp贸łpracy solistki i dyrygenta Marko Letonji, utrzymujący stałą relację dialogu z zespołem. Isabelle Faust odnajduje najrozmaitsze brzmienia skrzypiec za pomocą swej dopracowanej w najdrobniejszych szczeg贸łach artykulacji, a przy tym pozostaje przewodnikiem po trudnych (zwłaszcza przy pierwszych kilku przesłuchaniach) meandrach narracji.

Jej odkrywczość i niezwykle świadoma praca nad dźwiękiem objawia się także w kontraście z drugim utworem umieszczonym na płycie, popularnym Poematem Ernesta Chaussona. W tej interpretacji jest on raczej historią intymną niż "pieśnią zwycięskiej miłości", jak chciał kompozytor. Faust prowadzi smyczek zrazu bardzo lekko, słychać niemal drżenie jej ręki - po to, aby p贸źniejsza kulminacja zdała nam się potężnym zrywem. Tak objawiona inteligencja emocjonalna solistki wydobywa też spontaniczność i świeżość koncertu Joliveta, głęboko humanistyczny sens tw贸rczości kompozytora, kt贸ry nigdy nie traktował muzyki jak abstrakcyjnej gry parametr贸w. To sprawia, że warto zagłębiać się w jego dzieło wielokrotnie.

JOLIVET
Koncert skrzypcowy
CHAUSSON
Poemat op. 25
Isabelle Faust skrzypce, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Marko Letonja
Harmonia Mundi
HMC 901925 (2006)
ADAM SUPRYNOWICZ

ROK LI • NR 3 • 4 LUTEGO 2007

Mysz w Ruchu


ROK LI • NR 3 • 4 LUTEGO 2007


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa