Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  MUSICA DIVINA

Oto płyta, kt贸rej pojawienie się winno zostać odnotowane z największym zadowoleniem, ale kt贸ra wymyka się zwykłym kryteriom oceny. Najpierw dlatego, że Tomasz Dobrzański i jego zesp贸ł wiedzą o wykonywaniu muzyki dawnej tak wiele, że ewentualne rozważanie aspekt贸w wykonawczych tego nagrania musiałoby mieć charakter fachowej dyskusji na łamach czasopisma muzykologicznego.

Zwolnieni od wartościowania zapiszmy więc, że na płycie znajdujemy szesnaście utwor贸w, w tym cztery Mikołaja z Radomia (z Magnificat), trzy Johannesa Ciconii, po jednym Mikołaja z Ostroroga (Pastor gregis egregius), Antonia Zacara da Teramo i Etienne Grossina oraz szereg utwor贸w anonimowych (w tym Cracovia civitas, Salve thronus trinitatis, Christicoli secunditas).

Przy wykonywaniu zabytk贸w muzycznych z XV wieku i wcześniejszych liczy się przede wszystkim znajomość 贸wczesnej praktyki wykonawczej i subtelne kwestie stylu. Ale z drugiej strony nie ma chyba muzyk贸w, kt贸rzy do tego tylko ograniczaliby swe zainteresowania i nie byli ciekawi, jak ich występ podobał się słuchaczom. Dlatego, abstrahując od całej muzykologii, składam ręce do oklask贸w: ta płyta jest bardzo piękna. Mogłem się tego spodziewać po dw贸ch poprzednich płytach zespołu "Ars Cantus" (Musica Rediviva oraz Musica Figurata), o kt贸rych tu już z wielką przyjemnością donosiłem, jednakże tym razem repertuar był trudniejszy i brzmieniowo bardziej monotonny. Mimo to utw贸r za utworem zachwyca harmonią głos贸w, proporcją dźwiękową, doskonałym wyczuciem czasu muzycznego, wyrazistością polifonii. Prawdziwa radość dla ucha.

Wsp贸łtw贸rcami tej radości są realizatorzy - reżyserzy nagrania Zbigniew Kusiak i Julita Emanuiłow. Tu przy pr贸bie oceny tej płyty potykamy się po raz wt贸ry, w dołączonej do niej książeczce czytamy bowiem: "Niniejsza płyta została zarejestrowana w hybrydowej wielokanałowej wersji Super Audio CD. Oznacza to, że znajdują się na niej trzy rodzaje muzycznego nagrania, a sama płyta składa się z dw贸ch warstw: CD Audio i SACD z zapisem o wyższej jakości technicznej. Jeżeli dysponujesz odtwarzaczem płyt kompaktowych CD i dwoma głośnikami, odsłuchasz wersję stereofoniczną. Jeżeli dysponujesz odtwarzaczem SACD, będziesz mieć dostęp do materiału znajdującego się w warstwie SACD, czyli wersji wielokanałowej 5.0. Do odsłuchania wersji wielokanałowej potrzebny jest, opr贸cz odtwarzacza SACD, zestaw pięciu głośnik贸w.

Wszystkie wersje nagrania zostały zarejestrowane, zmontowane i zgrane w technologii HD PCM (PCM o wysokiej rozdzielczości), a następnie skonwertowane do formatu DSD właściwemu SACD. [...] Montaż i przygotowanie materiału muzycznego do wydania zajęły nam kilka miesięcy. Licząc na to, że rezultat naszej pracy spełni Twoje oczekiwania, życzymy miłych wrażeń. [...]"

Po przeczytaniu tych zdań, podpisanych przez p. Emanuiłow, zrobiło mi się nieswojo: oto ludzie starali się, pracowali kilka miesięcy, wszystko po to, by spełnić moje oczekiwania, a ja, c贸ż - ani odtwarzacza SACD, ani zestawu pięciu głośnik贸w, tylko jak troglodyta z przedpotopowym jednym odtwarzaczem CD i tylko dwoma głośnikami... Nawet jeśli stwierdzę, że brzmi świetnie, czy to się jeszcze liczy?

MUSICA DIVINA
Muzyka z Rękopisu Krasińskich (ca 1440)
"Ars Cantus", dyr. Tomasz Dobrzański
BeArTon CDB034 (2006)
LUDWIK ERHARDT

ROK LI • NR 4 • 18 LUTEGO 2007

Mysz w Ruchu


ROK LI • NR 4 • 18 LUTEGO 2007


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa