Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  MUSICA RESTITUTA vol. 3

Niepozorna płyta poświęcona wielkopolskim kompozytorom XVIII-wiecznym kryje prawdziwy rarytas, kt贸ry dla wszystkich miłośnik贸w muzyki baroku - w cichości zazdroszczących naszym czeskim sąsiadom Jana Dismasa Zelenki - okazać się może niezwykle krzepiący!

Do archiw贸w coraz chętniej otwierających swe podwoje przed muzykologami należy także Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu. Znajdujące się tam zbiory z fary w Grodzisku oraz z kościoła farnego św. Marii Magdaleny i kościoła św. Stanisława w Poznaniu, zbadane przez Danutę Idaszak, skrywały prawdziwą perłę polskiego baroku - utwory przemęckiego cystersa Benedykta Cichoszewskiego (zm. 1738). Tw贸rczością tego do niedawna nieznanego kompozytora zainteresował się Maciej Prochaska, muzykolog i członek zespołu "Accademia dell'Arcadia". Jego kilkuletnie poszukiwania pozwoliły zidentyfikować kilkanaście dzieł skomponowanych przez Benedykta Cichoszewskiego, w tym dwa duże cykle nieszporne, dwa rozbudowane motety maryjne oraz trzy kantaty.

Utwory tego kompozytora już po raz drugi pojawiają się w dokumentującym zbiory poznańskiego archiwum cyklu "Musica Restituta". Od pierwszych dźwięk贸w zwartej Symphonii otwierającej kantatę de Confessore "Ecce iste est" przykuwają uwagę słuchaczy dynamizmem, architekturą i kolorytem, dając przedsmak kompozytorskiego kunsztu jej autora. Kolejne części potwierdzają doskonały warsztat Cichoszewskiego, czerpiącego z najprzedniejszych osiągnięć szk贸ł włoskiej i niemieckiej. Polonezowa aria "Quasi tuba", obowiązkowo ozdobiona koncertującą trąbką, pozwala zar贸wno instrumentaliście Igorowi Cecocho, jak i Maciejowi Straburzyńskiemu ukazać pełnię technicznych umiejętności. Także czterogłosowe Catervatim wraz sopranową arią Domine, quinque talenta, wykonywaną z wdziękiem przez Marzenę Michałowską, oraz kończące kantatę zespołowe Intra in gaudium przemawiają do słuchaczy językiem świadomie stosowanych przez tw贸rcę figur retorycznych.

R贸wnie pasjonujące jest śledzenie retoryki wieloczęściowego motetu "Exultate fidelium turbae" opartego na tekstach Pieśni nad pieśniami oraz antyfon maryjnych, kt贸rą sugestywnie podkreślają w interpretacji wokaliści. O wielkiej urodzie tej muzyki stanowi odmienność charakteru następujących po sobie odcink贸w, inwencja melodyczna, komentarze instrument贸w dętych, bogate figuracje koncertujących skrzypiec, a także wokalizy, kt贸rymi Cichoszewski ze znawstwem sztuki wokalnej ozdabia partie solist贸w. Dużą wirtuozerią popisał się Maciej Straburzyński i skrzypek Dymitr Olszewski w czteroczęściowej kantacie de tempore "O stelle lucentes". Olszewski znakomicie partneruje też bardzo dobrej Marzenie Michałowskiej w motecie "Alma redemptoris Mater". Bogatym językiem harmonicznym zwraca uwagę przejmujący w wyrazie, prowadzony w ścisłym kontrapunkcie motet "De profundis" z dużego cyklu nieszpornego Vesperes in Es.

Utwory pozostałych tw贸rc贸w, należących do p贸źniejszych generacji, nie dor贸wnują oryginalnością ani warsztatem kompozycjom Benedykta Cichoszewskiego, choć z pewnością stanowią ciekawy kontekst dla jego dorobku. Zdradzająca przenikanie stylu klasycznego na grunt muzyki baroku aria solemnis "Gaudete mortales" działającego w Grodzisku Wielkopolskim Macieja Bocheńskiego (1727-1782), pozwala na ukazanie miłej uchu precyzji artykulacyjnej i nienagannej intonacji śpiewającego altem Piotra Olecha. Motet "Regina coeli" Wojciecha Dankowskiego (c. 1760-1810), kt贸rego styl Maciej Prochaska w om贸wieniu płyty określa jako "polskie rokoko muzyczne", jest niestety mniej już porywającą kompozycją, podobnie zresztą jak rozbrzmiewające polską nutą "Veni Creator" Karola Pietrowskiego (II poł. XVIII w.), kt贸remu udało się "spolonizować" nawet łacińskie akcenty. Rozbudowane motetto solenne "Mane nobiscum" tw贸rcy o nazwisku Mentzel, łączące formę arii da capo z elementami allegra sonatowego, ilustruje obraz schyłku epoki baroku w polskiej tw贸rczości sakralnej.

Jako coda niechaj posłużą tu wyrazy uznania dla Marka Toporowskiego oraz doskonałych instrumentalist贸w "Accademia dell' Arcadia" (www.accademia.home.pl), pracujących na co dzień pod kierunkiem Dymitra Olszewskiego, kt贸rzy po raz kolejny dowiedli swego wytrawnego artyzmu.

MUSICA RESTITUTA vol. 3
Cichoszewski, Bocheński, Dankowski, Pietrowski, Mentzel - kantaty i motety
Marzena Michałowska sopran, Piotr Olech kontra-tenor, Piotr Szewczyk tenor, Maciej Straburzyński bas, "Accademia dell'Arcadia", dyr. Marek Toporowski
ACC 01/2006 (2006)
KAROLINA KYCIA

ROK LI • NR 4 • 18 LUTEGO 2007

Mysz w Ruchu


ROK LI • NR 4 • 18 LUTEGO 2007


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa