Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Razem można by więcej

Rozmowa z Filipem Berkowiczem, dyrektorem artystycznym festiwali "Misteria Paschalia" i "Sacrum-Profanum".

KRZYSZTOF KWIATKOWSKI: - Co uważasz za swoje największe osiągnięcia?
FILIP BERKOWICZ: - Przede wszystkim zadowolenie publiczności z festiwali oraz wypracowanie w stosunkowo kr贸tkim czasie ich wyraźnego profilu: "Misteria Paschalia" przedstawiają muzykę renesansu i baroku wpisaną w kontekst liturgiczny Wielkiego Tygodnia i świąt Wielkiej Nocy, a "Sacrum-Profanum" obejmuje muzykę nowszą i opiera się na jednym z najprostszych rozwiązań - każdy festiwal poświęcony jest wybranemu krajowi, a koncerty mają charakter monograficzny. Nie ułatwia to wprawdzie życia artystom, bo koncerty rzadko bywają w ten spos贸b programowane, lecz daje publiczności możliwość zapoznania się z pewnym kompletnym wycinkiem tw贸rczości danego kompozytora. Wsp贸łpracujemy ze znakomitymi muzykami, jak choćby z Fabio Biondim, kt贸ry jest już stałym gościem festiwalu "Misteria Paschalia". Od przyszłego roku rozpoczynamy zapowiadającą się na wiele lat wsp贸łpracę z Rinaldo Alessandrinim i Markiem Minkowskim. Mamy kontakt z czołowymi zespołami włoskimi - "Il Giardino Armonico" czy "Accademia Bizantina". Spośr贸d artyst贸w francuskich szczeg贸lnie lubimy wsp贸łpracować z "Le Concert Spirituel" oraz "Le Po膷me Harmonique". Znakomicie układa się wsp贸łpraca z czołowymi "barokowymi" głosami włoskimi - Robertą Invernizzi i Sonią Priną, kt贸re stają się rezydentami naszego Festiwalu. W przyszłym roku ciekawi jesteśmy pierwszego kontaktu z Jordi Savallem, kt贸ry przedstawi w Krakowie po raz pierwszy na świecie koncertowe wykonanie Lacrimae Caravaggio - jego treść idealnie wpisuje się w tematykę Festiwalu. Interesuje nas repertuar mało znany i projekty odważne, jak w tym przypadku.
Marc Minkowski staje się bardzo częstym gościem r贸wnież na "Sacrum-Profanum": w tym roku zaprezentujemy go z polskimi orkiestrami AUKSO i Sinfonią Varsovia nie w repertuarze, z kt贸rym jest zwykle kojarzony, lecz w utworach Gershwina i Johna Adamsa.

  FILIP BERKOWICZ, Fot. Joanna Buczakowska  
  FILIP BERKOWICZ, Fot. Joanna Buczakowska  
- Czego krakowskiemu życiu koncertowemu najbardziej potrzeba?
- Można zapytać czego potrzeba życiu koncertowemu w Polsce. Przede wszystkim wypracowania wsp贸lnej polityki i strategii, kt贸ra obecnie nie istnieje. Doskwiera brak szerokiej międzynarodowej promocji przedsięwzięć, kt贸rą winny zająć się jednostki rządowe. Trudne do zrozumienia jest też powszechne dążenie organizator贸w festiwali do konkurowania za wszelką cenę - co do artyst贸w, ilości koncert贸w, dyrektor贸w artystycznych, budżetu czy wysokości dotacji. A logicznym wydaje się podjęcie działań skonsolidowanych - wzajemnej promocji czy działań wzmacniających pozycję muzyki polskiej i rodzimych muzyk贸w na rynku światowym. Priorytetem winna stać się szeroko pojęta wsp贸łpraca promotor贸w z prężnie działającymi instytutami muzykologii w zakresie przygotowania materiał贸w źr贸dłowych, następnie z polskimi zespołami nad wprowadzeniem repertuaru do obiegu koncertowego, wreszcie z Polskim Radiem, kt贸re dokona rejestracji i w ramach EBU udostępni ten materiał licznemu gronu odbiorc贸w. W momencie gdy powstanie płyta - utw贸r czy zesp贸ł przestają być anonimowe i możemy m贸wić o wsp贸lnym interesie. Na przykładzie produkcji festiwali w Ambronay lub Beaune widzimy, że do obiegu koncertowego trafiają nawet kompozycje dalekie od doskonałości, ale trafiają i napędzają koniunkturę - zaproszenia na koncerty itp. Prace nad poszczeg贸lnymi projektami trwają jednak lata - wydaje się, że bez odważnych działań koncepcyjnych, bez opracowania specjalnych program贸w operacyjnych wszystko pozostanie bez zmian.

- Czy wzorujesz się na jakichś imprezach światowych, konkretnych festiwalach?
- Nie można m贸wić o powielaniu wzorc贸w, ale w dla festiwalu "Misteria Paschalia" inspiracją jest to, co się dzieje w Beaune. Specyficzny klimat tej imprezy daje się odczuć także w Krakowie: brak czerwonych dywan贸w, blichtru, za to fajna, niezwykle emocjonalnie reagująca publiczność, nagromadzenie mało znanej tw贸rczości oraz możliwość zetknięcia się z najnowszymi tendencjami w interpretacji muzyki dawnej, bo przecież ta muzyka, jak żadna inna cały czas się zmienia.

- Muzyka amerykańska, kt贸rej poświęcone jest tegoroczne "Sacrum-Profanum", jest stosunkowo młoda, więc siłą rzeczy ten festiwal będzie zdominowany przez muzykę wsp贸łczesną. Czy tak będzie r贸wnież na następnych festiwalach?
- Zdecydowanie tak, zwłaszcza jeśli dogadamy się z ZAiKSem co do stawek. Tantiemy autorskie skutecznie blokują możliwość prezentacji muzyki wsp贸łczesnej. Wiadomo, że wsp贸łczesne materiały nutowe są o wiele droższe niż ograne kompozycje XIX-wieczne, a ZAiKS ma klarowne zasady: osiem procent wpływ贸w z bilet贸w, ale nie mniej niż dziesięć procent wynagrodzenia artyst贸w. I tu sytuacja staje się patowa. Żaden festiwal w Polsce nie jest w stanie skorzystać z pierwszej opcji - nie mamy "europejskich" cen bilet贸w, bo sale świeciłyby pustkami - więc trzeba odprowadzać dziesięć procent honorari贸w, kt贸re są jak najbardziej "europejskie". Staramy się zapraszać najlepszych artyst贸w, ale nie można przejść obojętnie obok problemu wysokości tantiem. Jeśli to się nie zmieni, to nadal pozostaną rozterki czy sięgać po kilkakrotnie droższy repertuar najnowszy, czy po muzykę nie objętą ochroną.
W przyszłym roku festiwal będzie poświęcony muzyce niemieckiej, a za dwa lata angielskiej i na pewno chcielibyśmy, aby udział tw贸rczości wsp贸łczesnej był znaczący.
Podajemy ją w bardzo charakterystyczny spos贸b, gdyż wychodzimy poza tradycyjne sale koncertowe. W tym roku odwiedzimy Fabrykę Schindlera, kt贸rej klimat idealnie wpisuje się w kontekst prezentowanego repertuaru. Będą r贸wnież powszechnie wyczekiwane koncerty na terenie kombinatu dawnej Huty im. Tadeusza Sendzimira.

Fenomenem na naszym terenie jest to, że np. Romeo i Julia Prokofiewa gromadzi dziesięciotysięczną publiczność. Młodym odbiorcom przedstawiamy tę muzykę w inny spos贸b: ze światłami, ruchem scenicznym i multimediami. Widać, że publiczność tych imprez trafia p贸źniej na koncerty filharmoniczne i wtedy możemy powiedzieć, że cel został osiągnięty.
KRZYSZTOF KWIATKOWSKI

ROK LI • NR 18/19 • 16 WRZEŚNIA 2007

Mysz w Ruchu


ROK LI • NR 18/19 • 16 WRZEŚNIA 2007


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa