Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Jasnog贸rska Muzyka Dawna vol. 42

Do grona wykonawc贸w nagrywających utwory z bogatych zbior贸w częstochowskiego klasztoru, wydawane sukcesywnie pod auspicjami powołanego przez zakon paulin贸w stowarzyszenia, dołącza Kapela dworska Consortium Sedinum ze Szczecina oraz lwowski zesp贸ł wokalny A Capella Leopolis. Bohaterami tej płyty są dwaj kompozytorzy działający w przyklasztornej kapeli w drugiej połowie XVIII wieku i w pierwszych latach kolejnego stulecia - Dominik Nun i Wawrzyniec Neumann.

Pierwszy pojawił się na Jasnej G贸rze Neumann, w 1747 uzyskał tytuł magister capellae. Nun przybył do Częstochowy w 1803 roku i pozostał tam przez kilka lat jako skrzypek i kompozytor. W historii jasnog贸rskiej kapeli był to okres przełomowy, bowiem w początku XIX wieku, po stu latach prosperity, klasztor, podobnie jak wiele innych, kt贸re znalazły się pod panowaniem pruskim, wyraźnie podupadł. Odbiło się to też na kondycji zespołu muzycznego - został zmniejszony z kilkudziesięciu do kilkunastu os贸b, ale wciąż działał intensywnie.

Płytę rozpoczyna Missa in D Dominika Nuna, kompozycja najmłodsza z dotychczas zarejestrowanych. To utw贸r o cechach klasycystycznych, z dominującą rolą homofonii (tylko w Osanna pojawia się kr贸tka imitacja) i pozbawiony niemal retoryki. Zaskakująco dużo w nim element贸w pastoralnych - wolne fragmenty są opracowane schematycznie, z powtarzanymi burdonowymi dźwiękami w basie, w Laudamus te kompozytor wprowadził jeszcze w ch贸rze, niczym w ludowej pieśni, dialog między głosami żeńskimi a męskimi.

Spośr贸d trzech dzieł Wawrzyńca Neumanna zachowanych w zbiorach jasnog贸rskich na płycie znalazły się dwa cykle nieszporne: Vesperae de Confessore i Vesperae de Apostolis. Pierwszy jest jak na ten gatunek wyjątkowo kr贸tki, wręcz lakoniczny - dość powiedzieć, że żadne z jego ogniw nie przekracza w nagraniu dw贸ch i p贸ł minuty. W drugim, znacznie dłuższym, obok typowego dla stylu barokowego zestawiania odcink贸w solo i tutti, znalazło się jeszcze miejsce dla rozbudowanych popis贸w wokalnych, a także wstawek instrumentalnych. To właśnie Nieszpory o apostołach są na tej płycie najciekawsze, tak pod względem materiału muzycznego, brzmienia (efektowne trąbki i kotły), jak wykonania.

Partie solowe powierzono Katarzynie Wiwer (sopran), Agnieszce Monasterskiej (alt), Maciejowi Gocmanowi (tenor) i Mariuszowi Godlewskiemu (bas). Najciekawiej brzmią partie altu i tenoru, podawane głosami o przyjemnej, ciepłej barwie, z wyważoną ekspresją i techniczną dokładnością. Fragmenty ch贸ralne nie zawsze są udane, zesp贸ł ze Lwowa ma bowiem brzmienie nieco archaiczne - intensywne, niekiedy nawet krzykliwe i nazbyt rozchwiane w wibracji, odbiegające od estetyki historycznych wykonań. Podkreślić jednak trzeba sprawność śpiewak贸w oraz umiejętność czytelnego dialogowania z głosami solowymi i orkiestrowymi.

W zespole instrumentalnym ważna rola przypadła dw贸m głosom skrzypcowym, co do kt贸rych muszę niestety zgłosić zastrzeżenia. Brzmią one mało sp贸jnie i klarownie, w dodatku zbyt często rażą niedokładną intonacją. Wiele energii wnosi partia basowa, kt贸ra dzięki zastąpieniu organ贸w klawesynem zyskała rytmiczną i artykulacyjną jędrność.

Paweł Osuchowski starał się wszystkim utworom nadać żywy charakter, stąd wartkie tempa i dążenie do eksponowania kontrast贸w. Dzięki temu ta cokolwiek konwencjonalna muzyka brzmi całkiem atrakcyjnie, chwilami nawet efektownie.

Jasnog贸rska Muzyka Dawna vol. 42
(Dominik Nun, Wawrzyniec Neumann)
A Capela Leopolis, Consortium Sedinum, dyr. Paweł Osuchowski
Dux 0359 (2008)
WITOLD PAPROCKI

ROK LIII • NR 12 • 14 CZERWCA 2009

Mysz w Ruchu


ROK LIII • NR 12 • 14 CZERWCA 2009


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa